شناسایی یک هدف جدید برای درمان عروق خونی غیر طبیعی در بیماریهای چشمی شایع

 گروهی از محققان در چندین مرکز تحقیقاتی راه جدیدی را برای  کاهش رشد عروق خونی غیر طبیعی  در چشم ونشت آنها که معمولاً در برخی بیماریهای چشمی بروز می کند، یافتند. این یافته ها می تواند به تولید داروهای جدید برای درمان دژنراسیون ماکولای تر(مرطوب) و ادم ماکولای دیابتی کمک کند.

 نتایج این تحقیق در مجله ی Clinical Investigationمنتشر گردید.

درمان و مراقبت بالینی استاندارد فعلی برای دژنراسیون ماکولای تر و ادم ماکولای دیابتی تزریق آنتی بادی علیه پروتئینی به نام VEGFبدرون چشم است. هزینه ی هر تزریق هزاران دلار است و به همین  علت دانشمندان به دنبال  یافتن روشهای جدید درمانی برای این بیماری می باشند.

 در این تحقیق به روشی غیرمستقیم  از تأثیرات VEGFکاسته می شود این کار از طریق فعال سازی  یک زنجیره ی بیوشیمیایی از وقایع یا مسیرهایی صورت می گیرد که این پروتئین را سرکوب می کنند. این روش غیرمستقیم  برای کاهش تأثیرات VEGFبه اندازه ی ممانعت مستقیم از این پروتئین خطرناک نیست. آنتی بادیهایی که از VEGFممانعت می کنند در روش فعلی برای کاهش عوارض جانبی درسایر بخش های بدن نظیر سکته، به داخل چشم تزریق می گردند. اما ابداع دارویی با تأثیرغیرمستقیم (که در این تحقیق شناسایی شده است) و تزریق آن به زیر پوست با ایمنی نسبی توسط بیماران می تواند  آنها را از  مراجعه ی مکرر به کلینیک برای تزریق دارو بداخل چشم بی نیاز کند. در این تحقیق مشخص گردید بیمارانی که در مرحله ی  شدیدی از دژنراسیون  ماکولا یا ادم ماکولای دیابتی هستند با تزریق چشمی آنتی بادی بعلاوه ی تزریقات زیر پوستی داروی جدید، نتیجه ی بهتری می گیرند.

 دکتر Campochiaroاز دانشکده ی پزشکی  دانشگاه جان هاپکینز می گوید: ما از چندین سال قبل می  دانستیم که فعال سازی مسیر Tie2می تواند بطور غیرمستقیم  تأثیرات  VEGFرا سرکوب کند، در این روش جدید، از فعال سازی این مسیر برای درمان  بیماریهای چشمی سود جستیم. این عامل جدید نه تنها سبب می شود عروق خونی در چشم به ماده ی VEGFکمتر پاسخ دهند بلکه موجب کاهش نشت عروق (که به علت سایر پروتئین هایی که در بیماریهای چشمی فعال هستند، اتفاق می افتد) می گردد. دانشمندان در این مطالعه ازموشهایی که با مهندسی ژنتیک به بیماریهای عروقی چشم مبتلا شدند، استفاده  کردند. محققان برخی از این موشها را تحت درمان با تزریق درون چشمی آنتی بادی علیه آنزیم VE-PTPقرار دادند. آنزیم VE-PTPبطور طبیعی مسیری که موجب کاهش رشد عروق خونی  و نشت عروق می شود را سرکوب می کند بنابراین نتیجه ی کلی در این درمان، فعال سازی این مسیر است.

روش دوم استفاده از یک مولکول کوچک بنام AKB-9778است که  توسط شرکت دارویی Aerpioساخته شده و از عملکرد آنزیم VE-PTPممانعت می کند. به علت  کوچکی اندازه ی مولکول AKB-9778، این ماده  می تواند به راحتی از جریان خون وارد چشم شود و بصورت غیرمستقیم عمل کند. به نظرمی رسد در این روش خطراتی که تزریق مستقیم  آنتی بادی برای ممانعت  از VEGFبرای بدن ایجاد می کرد، وجود ندارد. مطالعات بروی حیوانات  نشان می دهد تزریق زیر پوستی  این ماده عارضه ی جانبی عمده ای ندارد.

دکتر Campochiaroمی گوید: اگر مطالعات  بعدی و مطالعات بالینی نشان دهد که این  مولکول  کوچک برای استفاده درانسان ایمن و موثر است، بیماران می توانند با تزریق زیر پوستی روزانه ی  این ماده از بروز عوارض  چشمی دیابت جلوگیری کنند.

چنانچه این ماده در مطالعات بالینی تایید شود دراین صورت بیماران ازمراجعه ی مکرر به مطب متخصصین چشم برای تزریق  چشمی آنتی بادی VEGFبی نیاز خواهند شد.

او می افزاید: مولکول AKB-9778دارای مزایای  دیگری نیز هست این ماده موجب ثبات عروق خونی بزرگ در سایر بخش های بدن و کاهش فشارخون می گردد.

 براساس برآوردهای موجود تنها دو میلیون نفر درایالات متحده ی آمریکا از بیماری دژنراسیون ماکولای  مرتبط با سن رنج می برند ، انتظار می رود این تعداد تا سال 2030 به 3.5میلیون نفر و تا سال 2050 به 5.5میلیون نفر برسد.

 تقریباً 20 درصد از بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن از رشد غیر طبیعی عروق خونی و نشت عروق رنج می برند، بنابراین می توان با استفاده از این روش آنها را مداوا کرد. نرخ شیوع این بیماری بسیار بالا و رو به افزایش است از آنجائیکه  جمعیت  جهان رو به پیری است و شیوع  دیابت با سرعتی باور نکردنی رو به افزایش است، یافتن درمانی جدید برای این نوع از بیماریهای چشمی از اهمیت خاصی برخوردار است به گفته ی دکتر Campochiaroآنزیم VE-PTPیک نوع فسفاتاز است که قبلا ازممانعت آن برای درمان بیماریها استفاده نشده است، هدف قرار دادن  سایر اعضاء  این خانواده ی آنزیمی ممکن است فوایدی را برای درمان بیماریهای دیگربه همراه داشته باشد.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/282050.php